Skip to main content

06 10 2023 klasa IVD (wych. p. Bożenna Stanisławska) pod opieką p. Pawła Szymona Skworody wzięła udział w zwiedzaniu punktu informacyjnego Parlamentu Europejskiego w Warszawie. Nasi uczniowie mogli zwiedzić multimedialną wystawę poświęconą dziejom UE w czasie zjednoczenia, zaczerpnąć informacji na temat funkcjonowania PE, jak też zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie widoczne w 10 krajach zjednoczonej Europy. Następnie z niezwykłą pasją rozegrali grę edukacyjną, podczas której jako europosłowie starali się przeforsować poprawki komisji PE do zaproponowanych przez Komisję Europejską projektów ustawy. Większość unijnych przepisów jest bowiem przyjmowana w ramach zwykłej procedury ustawodawczej, w której PE (wybierany w wyborach bezpośrednich) i Rada UE (przedstawiciele wszystkich krajów UE) mają takie samo prawo głosu. Komisja Europejska przedkłada wniosek ustawodawczy PE i Radzie, które muszą zatwierdzić tekst, zanim stanie się on aktem prawnym UE. Na skutek dużej determinacji naszych uczniów w reprezentowaniu swoich wyborców Parlament i Rada osiągnęły porozumienie dopiero w drugim czytaniu. Oprócz poglądów o charakterze lewicowym czy liberalnym część z naszych uczniów odegrała udanie role tradycjonalistów czy nawet, mówiąc językiem socjologów, turbotradycjonalistów, skutecznie używając argumentów, ale też pobrzękując szabelką populizmu, monologu, a nawet utopii. O ile uzgodnienie stanowisk w kwestii infrastruktury i cen wody w obliczu susz i katastrof nie budziło już w drugim czytaniu aż tak wielkich emocji (zatriumfował duch kompromisu  i solidarności w obliczu klęski żywiołowej), o tyle kwestia chipów do samego końca rozpalała żar dyskusji na miarę wulkanicznych erupcji. Tego dnia na pewno nie dało się odczuć na sali obrad PE ani podczas uzgadniania stanowisk w komisji silnego jesiennego chłodu. Po to jednak otwiera się w całej Europie multimedialne centra Europa Experience z interaktywnymi narzędziami, aby uczniowie mogli poczuć emocje towarzyszące prawdziwej polityce, jak też dowiedzieć się jak w praktyce wygląda praca europosła, w jaki sposób kontaktuje się on ze swoimi wyborcami, jakim wysiłkiem jest udzielenie odpowiedzi na pytania dziennikarzy podczas konferencji prasowej czy jak zaprezentować poglądy wyborców podczas debaty na temat procedowanego aktu prawnego. Dzięki temu lepiej rozumiemy teraz jak funkcjonuje Unia Europejska i jak wpływa na Nasze życie codzienne.

Opracował Paweł Szymon Skworoda, nauczyciel historii i wos.