Skip to main content

Byliśmy, widzieliśmy, słuchaliśmy!

 

XLIII LO im. Kazimierza Wielkiego w Warszawie od wielu lat współpracuje z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości realizując w jej ramach różne programy, między innymi Młodzieżowe Miniprzedsiębiorstwo i Moje Finanse. Pieczę nad tymi programami sprawuje od wielu lat ze znaczącymi sukcesami pani prof. Bożenna Stanisławska.

W ramach programu Moje Finanse klasa 4D pod opieką pana prof. Pawła Szymona Skworody, dzięki inicjatywie mamy jednego z naszych uczniów, pani Marty Tomaszewskiej i zaangażowaniu pani prof. Bożenny Stanisławskiej, uczestniczyła w niesamowitym webinarze z udziałem działu CSR Coca-Coli HBC Polska. To wydarzenie miało swoją międzynarodową część (w języku angielskim, ok. 15 min), reszta prowadzona była w języku polskim. W webinarze obok uczestników z Polski wzięli udział prelegenci i publiczność z Litwy, Łotwy i Estonii.

W polskiej części wystąpili eksperci i praktycy w zakresie kompetencji przyszłości oraz wyzwań towarzyszących pierwszym doświadczeniom na rynku pracy.

START miał miejsce 13 października 2022 r., godz. 10:00-12:00

Miejsce: Platforma Zoom

Panelistami byli:

Jaak Mikkel – Dyrektor Generalny Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie

Aleksandra Przegalińska-Skierkowska – filozofka i ekspertka AI i badaczka rozwoju nowych technologii.

Aleksandra Wesołowska-Sieja – PR Manager, Praca.pl

Anna Pytel – Talent Acquisition Manager Coca-Cola HBC

Kamil Baj – przedsiębiorca, Pszczelarium

Webinar poprowadził: Karol Paciorek, polski twórca internetowy, dziennikarz, prezenter telewizyjny.

Nasi uczniowie dzięki telefonom i kodom QR mogli zadawać prelegentom pytania, zgłaszać propozycje, jak też głosować. Była to niewątpliwie część wyzwalająca największe emocje. Inicjatywa tego webinaru jest szczególnie cenna w kontekście badań, które pokazują, że 90% polskich nastolatków ma pomysł na zawodową przyszłość, ale 49,9% choć ma pomysł, to jeszcze się waha i poszukuje pomocy. Z kolei w innym badaniu 11% zadeklarowało, że waha się jeszcze w kwestii zawodowej przyszłości, ale takie spotkanie mogłoby pomóc im w podjęciu decyzji, 8,7% z kolei uważa, że takie spotkanie byłoby pomocne w utwierdzeniu ich w podjętym wyborze. Szczególnie pozytywnie odnosimy się do wizji współpracy z innymi ludźmi, nie obawiamy się też sztucznej inteligencji. Interesująca była też dla naszych uczniów wizja ekosystemu nowych technologii, definicja AI, omówienie Tesla Bot, przyszłościowa wizja zero kodowania, jak też omówienie sztucznej inteligencji na przykładzie GPT-3 i Meena – konwersacyjnego bota Google. Naszym uczniom udało się zwrócić na siebie uwagę prowadzącego podczas wybierania, ale też tworzenia zawodów przyszłości (oryginalna propozycja Mikołaja Szmagały). Dominowały propozycje lekarza, informatyka, programisty i budowlańca.

Z webinaru dowiedzieliśmy się także, że współpraca hierarchiczna odchodzi już do lamusa, teraz współpracujemy na wiele różnych sposób, możemy też pracować z wirtualnym asystentem. Dowiedzieliśmy się też jak szukać pracy („słowa klucze”) i jak tworzyć CV, co i kiedy powinno się w nim znajdować, jak też czego nie należy zamieszczać w tej naszej wizytówce na rynku pracy. Omówione zostały też pytania i odpowiedzi podczas rozmowy rekrutacyjnej. Podsumowaniem była interesująca historia pana Kamila Baja, który jako miejski przedsiębiorca zainwestował w … pszczoły. Kilka milionów tych niezwykłych owadów w miejskich ulach na dachach wieżowców, na wzór Francji (katedra Notre-Dame w Paryżu), Wielkiej Brytanii, USA i Szwecji, pracuje na sukces tego przedsiębiorcy, który nie obawiał się zaangażować czas i pieniądze w miód miejski. Dzięki jego ulom na przykład dach salonu Ferrari pokrył się naturalną zielenią, a ul znajduje się w jego centrum. Miód ten niczym nie różni się od miodu z pasiek, gdyż podczas zimowego smogu pszczoły są w ulu, a w innych porach roku jeździmy na paliwach bezołowiowych. Pani Kamil Baj przyznał zresztą, że w młodości był uczulony na użądlenia pszczół, obecnie jest już jednak uodporniony. Pokazuje to jednak ogrom jego determinacji, która oprócz samego pomysłu okazała się kluczem do sukcesu. Zdaniem naszych uczniów, którzy niedługo przystąpią do matury 2023 i tym samym przekroczą przysłowiowy Rubikon w poszukiwaniu studiów i dobrej pracy webinar był bardzo rozwijający, budzący emocje i będzie dobrze wspominany przez klasę 4D (Michał Kwiatkowski), pozyskaną wiedzę na pewno będzie można wykorzystać (Jakub Andrzejewski, Aleksander Michalik), poszerzył też perspektywy naszych uczniów, zaproponował im nowe pomysły na przyszłość, zasugerował, aby nigdy nie poddawać się i nie obawiać się próbować nowych rzeczy (Wojciech Roguski). Organizatorami byli: Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Coca-Cola HBC Polska. Patroni medialni: Rzeczpospolita, studentnews.pl. Pratnerzy: pracuj.pl i Pszczelarium. Za techniczną stronę realizacji webinaru w naszej szkole odpowiadał pan Paweł Szymon Skworoda, wychowawca klasy 4D.

 

 

 

Opracował Paweł Szymon Skworoda, nauczyciel historii, WOS i HiT.