Skip to main content

Zachęcamy do zapoznania się z książką psychologa ze specjalizacją w zakresie mediów i reklamy Artura Roguskiego – „Zrozumieć social media”. Autor porusza w niej istotne zagadnienia związane z rozwojem mediów społecznościowych, np. jakie potrzeby człowieka zaspokajają serwisy typu Facebook, Instagram i inne? Artur Roguski wyróżnia spośród nich takie potrzeby jak: potrzebę miłości, przynależności, szacunku, uznania oraz potrzebę samorealizacji. Dzięki mediom społecznościowym możemy mieć kontakt z rodziną, przyjaciółmi, poznać kogoś, mieć wsparcie. Wyrażamy swoje opinie, pokazujemy zdjęcia z wakacji, dajemy lajki. Możemy śledzić życie znanych osób, czerpać pomysły z ich działań, stylu życia.

Warto natomiast mieć równocześnie świadomość mechanizmów jakie rządzą social mediami oraz zagrożeń jakie niosą dla ich użytkowników. Media społecznościowe nie sprzyjają zachowaniu prywatności, a świat w nich przedstawiony często odbiega od rzeczywistego. To potężne narzędzia kreowania trendów, wywierania presji politycznej, społecznej i sprzedażowej. Koncerny wykorzystują to czym dzielimy się w sieci do maksymalizowania zysków i pełni władzy. Pojawiają się w nich różnego rodzaje manipulacje treściami, brakuje ochrony użytkowników. Jest takie powiedzenie afrykańskie: „ Żeby dobrze wychować dziecko, potrzebna jest cała wioska, czyli rodzice, krewni, sąsiedzi”.

A jak jest teraz? Kto i co kształtuje myślenie młodych ludzi? Treści np. Facebooka budzą różne emocje, są to: radość, smutek, zaufanie, wstręt, złość, strach, zaskoczenie i oczekiwanie. Jak sobie radzić z nawałem emocji nie zawsze pozytywnych? Pojawia się także groźba uzależnienia. W jaki sposób mądrze używać mocy mediów społecznościowych? Wszystkie powyższe kwestie i problemy porusza Artur Rogucki w swojej książce. Warto pamiętać, że to co publikujemy w internecie, również w serwisach społecznościowych zostaje tam na zawsze. Nie warto więc publikować postów i komentować pod wpływem silnych emocji czy też alkoholu. Należy być krytycznym wobec swoich treści, unikać ataków na inne osoby i instytucje. Zastanówmy się co zobaczy nasz ewentualny pracodawca gdy zajrzy na nasz profil? Te i wiele innych kwestii porusza książka „Zrozumieć social media” znajdująca się w naszej szkolnej bibliotece.

Zapraszamy do szkolnej biblioteki!

svg+xml;charset=utf