Skip to main content

30 10 2023 roku nasi absolwenci Mikołaj Szmagała i Olga Cwynar, obecnie studenci I roku uczelni wyższych, którzy jako maturzyści zajęli punktowane miejsca w tegorocznym projekcie turecko-polskim, wzięli udział na zaproszenie Ambasady Turcji, w uroczystościach jakie miały miejsce z okazji 100-lecia proklamowania Republiki Turcji. Warto też przypomnieć w tym miejscu, że w 2023 roku przypadło też stulecie przyjaźni pomiędzy Polską a Turcją. 23 07 1923 w Lozannie, Jan Modzelewski, poseł akredytowany w Szwajcarii i Mustafa İsmet İnönü, minister spraw zagranicznych Turcji podpisali traktat przyjaźni polsko-tureckiej (wszedł w życie 1 04 1924). Polska, jako pierwsze państwo europejskie, uznała nowopowstałe państwo tureckie. 30 10 2023 roku w Ambasadzie Turcji w Warszawie odegrano hymny obu państw, puszczono przemówienie prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdogana a do zebranych gości przemówił J. E. Ambasador Republiki Turcji pan Rauf Alp Denktaş. Polskę reprezentował ze strony MSZ p. Paweł Jabłoński. Centralną postacią obchodów był turecki bohater narodowy Mustafa Kemal Pasza, pierwszy prezydent Republiki Tureckiej, zwany ojcem Turków – Atatürkiem. Nie zabrakło przy tym dobrej muzyki i tradycyjnego poczęstunku.
Na zakończenie warto przypomnieć, że 29 05 2023 w Ambasadzie Republiki Turcji w Warszawie odbyła się uroczystość wręczenia nagród w finale konkursu na esej zatytułowany „Dwa Piękne Miasta na Drodze do Niepodległości: Ankara i Warszawa. Dwaj wielcy poeci: Mehmet Akif Ersoy i Adam Mickiewicz”. Miło nam poinformować, że 1 miejsce w konkursie zdobyła Weronika Mioduszewska, uczennica klasy 4D naszej szkoły. Nagrodę i certyfikat uznania wręczył J. E. Ambasador, pan Cengiz Kamil Firat. Z kolei 3 miejsce zdobył Mikołaj Szmagała, któremu nagrodę i certyfikat wręczył Radca ds. Edukacji, pan Mehmetali Akdağ. Wyróżnienie zdobyła natomiast Olga Cwynar, której nagrodę i certyfikat wręczył Dyrektor Instytutu Yunusa Emre, pan Abdussamed Bilgili. Projekt, nazwany konkursem miał de facto charakter międzynarodowy, gdyż wzięli w nim udział uczniowie z Warszawy i z Ankary. Obok bowiem uczennic i ucznia z XLIII LO im. Kazimierza Wielkiego w Warszawie w konkursie nagrodzono m.in. uczniów i uczennice z LXXXI LO im. Aleksandra Fredry czy z Zespołu szkół nr 23. Laureatką konkursu z Ankary została Nesibe Serra Cimenyer – Ankarskie Liceum Şehit Ömer Halisdemir Anadolu Imam Hatip.
Konkurs na esej był koordynowany przez Biuro Radcy ds. Edukacji Ambasady Republiki Turcji we współpracy z Dyrekcją Generalną ds. UE, Ambasadą Republiki Turcji w Warszawie, Dyrekcją ds. UE i Współpracy z Zagranicą Ministerstwa Edukacji Narodowej Republiki Turcji, Mazowieckim Kuratorium Oświaty oraz Instytutem Yunusa Emre. Projekt został sfinansowany przez Dyrekcję Generalną ds. UE w ramach projektów Strategii Komunikacji Unii Europejskiej (EUIS).
Prace w języku polskim zostały ocenione przez Komisję z Katedry Języka Polskiego Uniwersytetu Stambulskiego, pod przewodnictwem pani profesor Hacer Topaktaş. Pozostali członkowie Komisji to pan dr Artur Stęplewski oraz pan Oskar Czapiewski – wykładowcy Katedry Języka Polskiego US.
Efektem projektu było wiele wartościowych prac, powstałych w imię przyjaźni a nie rywalizacji. Warto w tym miejscu pamiętać o takich wydarzeniach z historii Polski i Turcji jak pokój chocimski 1621, nieuznanie przez Turcję żadnego z rozbiorów Polski, pobyt w Turcji Józefa Bema i Adama Mickiewicza, walkę tureckich żołnierzy w Galicji przeciw Rosjanom podczas I wojny światowej (pisał o tym P. Nykiel w książce „Mahometanie Wernyhory”). Projekt został zrealizowany w 100 rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Republiką Turcji. Po uroczystości przyszedł czas, aby spróbować tureckiej herbaty, baklavy i ciasta.
Opiekunem naszych uczennic i ucznia był pan Paweł Szymon Skworoda, wtedy wychowawca klasy 4D, nauczyciel historii, HiT i wiedzy o społeczeństwie.
Opracował Paweł Szymon Skworoda, obecnie wychowawca klasy 2A, nauczyciel historii, HiT i wiedzy o społeczeństwie.

Informujemy, że w związku z bardzo dużym zainteresowaniem

wśród kandydatów klasą psychologiczną,

podjęto decyzję o zwiększeniu ilości oddziałów do dwóch (64 miejsca).